streda 8. mája 2013

192. - 196. deň - Nepál

08/05/2013

Presne, ako sa predpokladalo, v noci sa ani oka nezažmúrilo. Bolo to však o to horšie, že rýchli prechod do vyššej polohy nepriniesol len nespavosť, ale aj silnú bolesť hlavy. Keď zazvonil budík o 4tej ráno, od únavy a bolesti sme ostali ešte pol hodinu ležať.

Rozcvička nestála za mnoho, ale čajík pomohol k lepšej nálade. Keď sme vyrazili do strmého kopca bolo už 6 hodín. Následne prišla ďalšia prekážka. Akoby nám únava a bolesť hlavy nestačili, prišli aj výrazné problémy s dýchaním. Prešmi sme sotva 5é metrov a museli sme zastať, lebo sme boli zadýchaný ako po maratóne.

Takto to pokračovalo hodnú chvíľu. Čo nám znova dávalo sily, bola okolitá príroda. Viac ako 6000 metrové hory nás doslova ťahali vyššie a vyššie, kamzíky a jakovia nás pozorovali a vychutnávali si pritom raňajky.

Po dvoch hodinách šlapania sa neskutočne strmá cesta stala ešte strmšou. Prestávky na predýchavanie sa robili každých 10-20 metrov a niekedy i častejšie. Aby sa nám nešlo tak ľahko, začal fúkať studený severák a pražiť ostré slnko. No my sme so zaťatými zubami pokračovali ďalej.

Keď príroda pochopila, že nás nič z tohto nezastaví použila novú zbraň. Štrkovitý terén sa vystriedal za snehové pláne bez konca. Po vyjdení na zasnežený kopec sme s povzdychom pozorovali, že musíme vyjsť na ďalší a ďalší a ďalší.

Po tom, čo som 12tý krát umrel a 7mi krát porodil, som na ďalšom kopci uvidel Sama, ako na mňa kýva a kričí „You can do it!“ S vypätím posledných síl som zahrabal v snehu ako teréne auto a krok za krokom sa blížil k cieľu.

A napokon, po niekoľkých hodinách šlapania sa dosiahol cieľ. Stál som pri Tilicho lake, najvyššom položenom jazere na svete. Až teraz sme konečne prekonali výškovú hranicu 5000 m.n.m. a úprimne, nebola to žiadna sranda.

Na vrchu však ako zázrakom opadla únava, teda ju asi prebilo šťastie. Započúval som sa, ako starší ruský pán hral na gitare a vychutnal si toto jedinečné prestavenie. Keď som dorazil k Samovi padol som na kolená a od únavy mi nemohli tiecť ani slzy šťastia.

Tu sme si pokecali s írskym párom Antonom a Marie, ktorí nás potom ochotne vyfotili. To nám ale nestačilo a sami sme si dali niekoľko sérii fotenia. Tu sa potvrdilo, že sme blázni. Keď som si prezliekal spotené oblečenie, neodolal som a odignoroval som okolitú zimu a polonahý skočil do snehu a začal robiť anjelikov.

Keď sme sa do sýtosti povytešovali z toho kde sa nachádzame a čo vidíme, a keď studený vietor začal ceriť zuby, tak sme sa pobrali na spiatočnú cestu. Keďže sa už lepšie dýchalo, mohlo sa nerušene pozorovať, vychutnávať a prežívať to, čo nás obklopovalo.

Cesta ubehla podstatne rýchlejšie, avšak posledný úsek cesty na mňa doľahla únava a každý krok som mal čo robiť, aby som sa nezrútil z cesty dole strmím svahom.

Napokon som ale úspešne a bezpečne dorazil do Tilicho Base Camp, kde na mňa čakal Samo. Spoločne sme sa zhodli, že dnešný deň si zaslúžime niečo extra, tak sme si na hoteli dopriali zeleninové pizze. Boli naozaj výborné, ale po ich zjedení sme začali upadať do spánku. Takže sme sa s majiteľom dohodli, že tu ešte jednu noc ostaneme a niečo po druhej poobede sa pobrali spať.

Keď sme sa znovu prebudili, cítili sme sa o poznanie lepšie. Typovali sa, že sme spali tak hoďku, no hodinky nám prezradili, že je pol siedmej. Keďže slnko sa už skrylo za hory, tak sme sa najedli a slastne znova zaľahli spať.

09/05/2013

Vybúvaní ako šípkové princezné sme podstúpili rannú rutinu a i keď sa vyrazilo až o 8mej, nahodilo sa doslova pretekárske tempo. Pred odchodom sa ešte zaplatil účet a prekvapením bolo, že sme obe noci platili len 200 rupií za izbu.

Cestou do kopca, z kopca, či po rovine sme naozaj doslova leteli. Výdatný spánok nás napumpoval energiou. Stretávali sme veľa turistov, ktorí išli opačným smerom, takže sme im predávali informácie o tom, čo ich čaká. Cesta do base campu nám trvala 6,5 hodiny, no naspäť sme to zmákli za 4 hodiny.

V Manangu sa ubytovalo nie len v rovnakom hoteli, ale aj v rovnakej izbe. Vyzdvihlo sa vrece s našimi vecami a pustili sa do varenia. Dokonca sme si z reštiky dopriali aj zeleninové kari.

Po obede sme si dopriali prechádzku po dedine a keď sme niektorou ulicou prechádzali asi už po piaty raz, domáci na nás nechápavo pozerali. Naše odklonenie od stravovacieho plánu pokračovalo aj večer. Naše chuťové poháriky rýchlo navykli zmene stravy, takže sme si znova dopriali pizzu.

Pri večernom posedení na izbe sa už zvaril len čaj a venovali sme sa oddychu. Samo sa pustil do písania listu a ja som sa venoval archivovaniu našich zážitkov. Ako mizlo slnko za horami, tak mizli aj naše hlavy pod prikrývkami. V noci nás opätovne navštívil Jerry, ale znova neúspešne.

10/05/2013

Raňajšia tradícia bola splnená a o 7mej sme už mali Manang za sebou. Naše drtivé tempo sa už zapíše do tradície. Príroda nás ťahala ďalej, dedinky sa míňali a z turistami a domácimi sa prehadzovali pozdravy, alebo viedli konverzácie.

Rýchle tempo sme udržali celý deň, a tak sa o pol jednej objavili v Ledhar, ktorý so svojími 4250 m.n.m. predstavoval dnešný cieľ. Samo znova predviedol svoje vyjednávacie schopnosti, takže sme sa rýchlo ubytovali. Vážne, ak budete chcieť cestovať po Himalájach, vezmite Sama so sebou, ušetrí Vám to veľa peňazí.

Po poriadnej porcii vifonky sme sa uložili na streche hotela, vyhrievali sa a komunikovali s ostatnými turistami. Hlad nás neskôr opäť zahnal na izbu, kde padala jedna vifonka za druhou.

Keď sme boli obaja nasýtení, ťažko sme zvažovali, čo budeme robiť. Všetky témy, čo nás napadli, boli už niekoľkokrát prebrané, jedlo bolo zjedené (i keď by sme zvládli viac), cvičenie bolo vykonané, takže sme sa pustili do hraní kariet.

Avšak všetky známe hry nás začali časom nudiť, lebo boli ohrané. Vtedy sme na to prišli. Musíme si vymyslieť vlastnú hru. Nápady sa hrnuli samé od seba, preto za netrvalo dlho a už sme len dolaďovali našu úžasnú hru „Yeti“. Ľudia táto hra je jednoducho super a určite mi pripomeňte, aby som Vás ju naučil!

Ako malé deti, sme nevedeli prestať, takže sme dlho ponocovali. Ale, keďže sme čiastočne uvedomelí cestovatelia, o 8mej večer sme si povedali, že už je najvyšší čas ísť spať.

11/05/2015

Nie je nám to ku cti, ale vstávali sme až o pol siedmej. Bolo už 8 hodín, krávky podojené, kone napojené a jaky učesané, keď sme sa vydali na cestu. K prvej chate to malo byť 2,5 hodiny, ale poznáte nás, za 1,5 hodiny sme už sedeli v dedine na lavičke a pripravovali sa vyraziť ďalej.

Z base campu do Hight Campu to už také ľahké nebolo, takže nohy dostali zabrať a naše telá získali ešte príťažlivejšiu mužskú vôňu. Napokon hranica 4850 m..n.m. bola zdolaná a boli sme ubytovaní v „trošku“ chladnejšej svetličke.

Keď hlad dosiahol akurátnu mieru, vybrali sme sa niečo zhltnúť do reštiky (bola to podmienka nášho ubytovania). Najviac sa nám pozdávalo jedlo Dal Bhat. Jednalo sa síce o najdrahšie jedlo (3 eurá), avšak mohli sme jesť koľko sme len chceli a vždy nám všetko doplnili. Keď nám jedlo priniesli, uvedomili sme si, že sme ho už hedli. Bolo to pri ceste do Besishahar. Po tom, čo sme to 3krát otočili, ľudia okolo nás nechápali, kam to tlačíme.

Keďže jedáleň bola najteplejšou izbou široko ďaleko, ostali sme tu hrať karty a rozprávať sa s ostatnými cestovateľmi. Práve sa viedla konverzácia s francúzskym chlapíkom a kanadským párom, keď sa vonku ešte viac zatiahlo a spustil sa poriadny vietor. Za krátko na to sa začalo niečo, čo som so Samom nevidel viac, ako 2 roky. Poriadna snehová chumelenica.

Na izbe sa zvaril čajík na rozohriatie, ale dlho sme sa v izbe nezdržovali, lebo tu bola naozaj kosa. Keď boli veci na ráno nachystané, vyrazilo sa znova do jedálne. Snehová búrka naberala na sile a magicky pokrývala okolie bielo perinou.

V jedálni sa naša predošlá skupina rozrástla o australčana a spoločne sme sa dobre zabávali. Na veľké odporúčanie francúzskeho chlapíka som si so Samom objednal cesnačku v tibetskom chlebe a musím uznať, že bola šupová.

Ráno sa skoro vstávalo, takže o štvrtej po obede sme sa pobrali spať. Opíšem z čoho pozostávala Samova spacia výbava: trenky, dvoje nohavice, dvoje páry ponožiek, terno tričko, 2 tričká, 2 mikiny, rukavice, dve čiapky, šatka, spacká a dve perina. Keďže ja nie com taká sušinky, mal som o jeden pár ponožiek a čiapku menej. I cez tieto opatrenia trvalo hodnú chvíľu než sme pocítili niečo ako teplo. Časom sa naše spacie bunkre naozaj pekne rozohriali (Samo dokonca zhodil ponožky).

Ako sa dá predpokladať, tak o štvrtej poobede sa veľmi zaspať nedá. Takže sa viac menej len podriemavalo. O ôsmej večer nás predošlý čaj a polievka prinútili opustiť spacie bunkre a vyraziť von. Zistili sme, že je už po búrke, no to, čo sa pred nami nachádzalo, bralo dych. Celá okolitá krajina bola pod snehovou prikrývkou, osvetľovali ju žiarivé hviezdy, ktorými bola posiata celá obloha a za masívnymi horami ešte výstražne rozsvecovali blesky horizont.

12/05/2013

Ešte nieee... To boli naše prvé myšlienky, keď o 3:30 zazvonil budík. Všade vládla nepreniknuteľná tma. Po objavení čeloviek sa zviedol ťažký boj so zimou pri opúšťaní pelechov. I keď sme sa hneď naobliekali a rozcvičili, stále sme sa klepali ako vianočné kapre. Horúci čajík nás trochu rozohrial, čo sa využilo a s čelovkami na hlavách sa vyrazilo do tmy.

Sneh nám rozprávkovo vŕzgal pod nohami. Jedinými orientačnými značkami boli čerstvé stopy, ktoré vyšlapala skupina pred nami (snáď mali rovnaký smer). Keď sme vysmedli a pokúsili sa napiť, zistilo sa, že všetka voda je zamrznutá. Naprázdno sme prehltli sliny a krok za krokom stúpali zamrznutou krajinou do strmých kopcov. Človek si musel dávať veľký pozor, aby sa nešmykol a neskĺzol sa po zľadovatených svahoch do tmy.

Pohybovaním sa v nadmorskej výške nad 5000 m.n.m. sa už výrazne prejavovali dýchacie problémy. Keďže som mal cez tvár šatku, aby som sa chránil pred mrazom, dych mi doslova nestačil. Neustále som musel stáť a dostať dáky ten kyslík do pľúc. Napokon som šatku stiahol a tak o niečo ľahšie kráčal vyššie a vyššie.

Približne po hodine šlapania sa pred nami objavila malá chatka, v ktorej sme sa zohriali čajíkom. Dlho sme sa tu ale nezdržovali, lebo sa za nami začali objavovať veľké mračná. Sprievodca jednej skupiny nám povedal, že sa blíži veľká búrka. So strachom v očiach sa zrýchlil krok, avšak mračná sa stále blížili a naberali na veľkosti.

Ako zázrakom, ale z ničoho nič začali miznúť a zanechali za sebou len krásne modrú oblohu. Nabilo nás to energiou a ani dýchacie problémy a únava sa nezdali byť také zlé.

Po viac ako 3 hodinách šlapania, kedy sme si siahli na dno, sme uvideli známu čiernu tabuľu. WE DID IT. Úspešne sme dosiahli Thorong-la Pass, ktorý je navyššie položený horský priechod na svete. Zdolali sme hranicu 5416 m.n.m., čomu sme sami nemohli uveriť. Dva týždne späť sme ležali v Bangkoku a teraz stojíme na samotnej streche sveta.

Bol to neskutočný pocit. Po uznanlivom podaní rúk a objatí sa objednal čaj a v tichosti sme si vychutnávali náš úspech a úchvatný výhľad. Po spravení fotky pre Kačenku sme sa všetci traja vyfotili (Samo, Milouš a ja). I keď som fyzicky na vrch kopca vyšiel len so Samom, Milouša sme si so sebou vyniesli v našich srdciach.

Ako správni vlastenci sme si dali fotku s našou vlajkou. Okolití rusi sa usmievali, keď sme si dávali vrcholovku v podobe pravej slovenskej borovičky. Spravilo sa ešte niekoľko fotiek a potom nastal čas zostupu.

Najväčšia výzva tohto treku bola zdolaná, čo nás napĺňalo radosťou. Naozaj sme to dokázali. Teraz sme sa šmýkali po zasnežených kopcoch a vyzerali, či neuvidíme Jetiho. Neuvideli. Po chvíle sme sa ponorili do oblakov, a tak trochu spomalili náš zostup.

Keď sme znova vybehli z oblakov, pod nami sa rozprestierala krásna dolina, tesne pred nami končila hranica snehu a nad nami boli stále zasnežený giganti. Nával emócií tentoraz dopadol najviac na Sama, ktorý kráčal dole svahom so slzami v očiach a na líci.

Cesta nebola o nič menej namáhavá, než cesta hore. Keď sme konečne opustili zasneženú zem, rozhodlo sa, že sa spraví obed. Zložili sme sa pri veľkej skale od ktorej bolo vidno dolinu pod nami, zasnežené svahy nad nami a horské hradby v diaľave. Dnešné menu bolo opekané rezance so zeleninou a kuracím mäsom.

Po namáhavej ceste dole sme konečne dorazili do Muktinath. Mestečko bolo naozaj rozľahlé a vyzeralo modernejšie, než samotné Kathmandu. Pred vstupom do mesta sa prešlo okolo miestneho budhistického kláštora, pri ktorom bol svah doslova posiaty vlajkami.

V meste sme zakotvili v hoteli „Bob Marley“, kde sa začalo ťažké zjednávanie ceny. Napokon sme dospeli ku kompromisu, že ak si dáme jačí steak, tak izba bude za 200 rupií.

Po troške oddychu sa vyrazilo na prehliadku mesta. Potom sme sa usadili na strešnej reštike a po ťažkej drine si dopriali pohárik niečoho ostrejšieho.

Keďže bolo veterno, presunuli sme sa do vnútra. Tu nás pozval k stolu rus Míša, ktorý nám začal vysvetľovať rôzne životné teórie. Keďže tu sede od rána a mal v sebe „pár“ piviek po chvíle sme sa radšej presunuli ďalej.

Objednali sa Yak steaky. Otočili sme pár partičiek Yetiho a potom prišli naše vysnívané porcie jedla, ktoré nám spôsobili nebíčko v ústach. Neviem, k čomu by som prirovnal chuť (divina, hovädzie, jahňacina), ale bola to rozhodne lahôdka.

Príjemne potešení týmto jedlom, sme sa rozhodli pre ďalšie, pizzu. Nasledovalo ďalších pár partičiek Yetiho a pizze boli na stole. Snáď to ani nie je možné, ale i pizze boli nepopísatelne skvelé.

Do tretice všetko dobré, takže sa rozhodlo pre Yak Sizzler. Jedná sa o zmesku zeleniny, jačieho mäsa a hranoliek, podávaných na rozpálenom kameni. Áno, i tento krát sa jednalo o gurmánsky skvost.

Po troch výborných jedlách nám viac nebolo treba a pobrali sme sa na izbu. Tu sme sa dlho rozprávali o tom, aký sme mali krásny deň a smiali sa nad naším vyjednávaním pri príchode do hotela, keď sme im vyjedli, čo sa len dalo.